Aktywność ruchowa wśród seniorów

Moc aktywności fizycznej

Osoby w wieku 60+ często borykają się z problemami wynikającymi z ich aktualnego stanu fizycznego. Niestety, ale proces starzenia się organizmu sprawia, że zdrowie osób wraz z upływającym czasem staje się coraz bardziej zagrożone na różnego typu choroby, a sam człowiek staje się słabszy. Sprawdzonym sposobem na spowolnienie tego mechanizmu jest nic innego, jak regularna aktywność fizyczna. Form oraz możliwości jej realizacji są tysiące: od spacerów, rozciągania, aż po uprawianie sportu. W tym artykule spróbujemy się jednak skupić na gimnastyce, która w większości przypadków wymaga od osoby zainteresowanej wyłącznie chęci do działania.

Zalety, zalety i jeszcze raz zalety

Wielu z Was zapewne zadaje sobie pytania: „Co mi to da?”, „Jak się do tego zabrać?”, „Jak wpłynie to na moje życie?”.  Pierwszą, a zarazem kluczową zaletą podejmowania aktywności fizycznej wśród seniorów to natychmiastowa i długotrwała poprawa samopoczucia. Chociaż tak naprawdę ten aspekt dotyczy  każdej grupy wiekowej. W tym miejscu można zestawić dwa popularne powiedzenia, które mogą stać się potwierdzeniem powyższego zdania. Mowa tutaj o sformułowaniach „Ruch to zdrowie” oraz „W zdrowym ciele – zdrowy duch”. Właściwe dopasowanie treningu ożywia cały organizm, polepszając funkcjonowanie poszczególnych jego elementów.

Gimnastyka sprawdza się znakomicie jako forma rehabilitacji, dzięki której senior może poprawić własną sprawność. Systematycznie wykonywana aktywność fizyczna jest bez wątpienia czynnikiem usprawniającym pracę układu oddechowego, a także układu krążenia. Ta forma ruchu jest również doskonałym sposobem na poprawę elastyczności tkanek okołostawowych oraz wzmocnienia układu odpornościowego. Gdy osoby ćwiczące decydują się na wykonywanie treningu w większej grupie seniorów, można mówić o wpływie gimnastyki na człowieka w aspekcie psychospołecznym. W takiej sytuacji, osoby trenujące zmniejszają swoje poczucie izolacji od społeczeństwa, co przyczynia się do poprawy stanu psychicznego. Zgodnie z przeprowadzonymi badaniami, został potwierdzony korzystny wpływ podejmowania aktywności fizycznej na opinię dotyczącą własnego stanu zdrowia. Ma to szczególne znaczenia dla zwiększenia ogólnej satysfakcji z życia oraz nastawienia do świata.

Na co zwrócić uwagę przy gimnastyce?

Przede wszystkim, każda osoba chcąca zacząć ćwiczyć powinna uprzednio zastanowić się nad swoim aktualnym stanem zdrowia (w kwestii m.in. możliwości ruchowych, wydolnościowych oraz siłowych, a także przebytych chorobach). Warto także pomyśleć o zasięgnięciu porady u fizjoterapeuty, który po przeprowadzonym wywiadzie i ewentualnych badaniach będzie w stanie dopasować najlepszy, indywidualny plan treningowy dla każdego seniora. To niezwykle ważne, gdyż niewłaściwy dobór zestawu ćwiczeń dla danej osoby to drugi największy błąd obok ćwiczeń wykonywanych niepoprawną techniką.  Konsekwencje takich zachowań mogą w bardzo nieprzyjemny sposób odbić się na zdrowiu seniora. Istnieje tak zwana ogólna zasada „umiarkowanego wysiłku” dla osób w wieku powyżej 65 lat mówiąca o tym, że senior powinien przeznaczać na aktywność fizyczną 30 minut dziennie przez 5 dni w tygodniu. Reguła może mieć inne parametry dla osób po zawale lub chorujących przewlekle na m.in.: cukrzycę czy osteoporozę. W podejmowaniu aktywności ruchowej przez seniorów mają zastosowanie również trzy inne wskazówki:

  • zasada funkcjonalnej stosowności mówiąca o tym, że ćwiczenia mają bezpośrednie przełożenie na sytuacje pojawiające się w życiu codziennym każdej osoby np. utrzymanie równowagi na chodniku czy sięganie do szafek kuchennych,
  • zasada stanowienia wyzwań, która dotyczy zapobiegania rutynie treningowej poprzez zmianę poszczególnych ćwiczeń oraz poddawaniu się ciągłemu progresowi, dzięki wkraczaniu na kolejne etapy,
  • zasada przystosowania mówiąca o tym, że osoba należy pamiętać o wszelkich możliwościach, a także ograniczeniach po stronie seniorów m.in.: ruchowych, poczucia bólu oraz bezpieczeństwa.

Zaczynamy działać?

Zastosowanie wyżej wymienionych zasad to podstawa przy czerpaniu pełni korzyści ze skutków gimnastyki dla osób w wieku senioralnym. To niezwykle istotna sprawa, żeby dbać w ten sposób o własne zdrowie, szczególnie przy jego słabszej kondycji. W większości przypadków nie jest to takie trudne, a wieloaspektowy wpływ na poprawę życia jest zauważalny w mgnieniu oka. Nie zastanawiaj się, czy warto tylko spróbuj, a z pewnością nie pożałujesz!

Źródło: https://medicoversenior.pl/gimnastyka-dla-seniorow (07.02.2020)