Upadek kontrolowany

Kazimierzowski Uniwersytet Trzeciego Wieku w Bydgoszczy przy współpracy z Narodowym Instytutem Zdrowia Publicznego zorganizował bezpłatne warsztaty pod nazwą „Aktywny senior”. Zajęcia promowały zdrowie i aktywny tryb starzenie się. Poprowadził je fizjoterapeuta z Warszawy, Michał Kozdroń.

W warsztatach które odbyły się na ternie Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy wzięło udział 84 seniorów. Reprezentowali oni różne środowiska senioralne z terenu całego miasta. Celem szkolenia było przeprowadzenie edukacji zdrowotnej dotyczącej głównie profilaktyki urazów.

Na warsztatach szkoleniowych „aktywny senior” zrealizowany został temat poruszający zagadnienia dotyczące profilaktyki upadków osób po 65 roku życia. Warsztaty miały na celu uświadomienie seniorom, co niesie ze sobą zwiększone ryzyko upadku w tym wieku.  Uczestnicy warsztatów dowiedzieli się, jak skutecznie poprzez odpowiednie ćwiczenia można skutecznie uchronić się przed kalectwem.

W części teoretycznej szkolenie miało na celu wyjaśnienie seniorom, w jaki sposób można poprzez aktywność ruchową przeciwdziałać skutkom upadków.

W części praktycznej warsztatów przedstawiono formy aktywności ruchowej dotyczące zwiększenia poprawy siły mięśniowej. Ćwiczenia miały na celu ograniczenie możliwości upadku.

W czasie trwającego ponad 3 godziny spotkania mogłem uzyskać teoretyczną i praktyczną wiedzę na temat aktywności fizycznej po 65 roku życia. Poznałem również prawidłową metodę samobadania tętna. Będę to wykorzystywać w codziennym życiu – mówi Czesław Hoppe z Kazimierzowskiego UTW.

Wszyscy uczestnicy warsztatów otrzymali: certyfikat uczestnictwa w szkoleniu, książki, specjalną butelkę z filtrem do filtrowania wody z kranu, gumę do ćwiczeń fizycznych oraz płytę z okazami ćwiczeń – relacjonuje Anna Jarocińska z Uniwersytetu Trzeciego Wieku przy Wyższej Szkole Gospodarki.

Zajęcia zostały przeprowadzone bardzo ciekawie. Instruktor dowcipnie prezentował nam różne niebezpieczeństwa które w codziennym życiu czyhają na osoby starsze. Po części teoretycznej i praktycznej uczestnicy warsztatów podziękowali brawami na stojąco Michałowi Kozdroniowi za świetne prowadzenie zajęć – dzieli się swoimi uwagami współorganizatorka bydgoskiego spotkania, Bożena Sałacińska

Poniżej przedstawiamy praktyczny poradnik, w jaki sposób można poprzez aktywność ruchową przeciwdziałać skutkom upadków.

Autor: rehabilitant Michał Kozdroń

Oto podstawowe porady co należy zrobić „domowym sposobem”, aby ograniczyć czynniki które mogą spowodować upadek:

  • przystosować mieszkanie do życia osoby powyżej 65 roku życia
  • przystosować do użytku codziennego odpowiedni rodzaj obuwia
  • wykorzystać ortezy, czyli  np. okulary, aparaty słuchowe
  • na codzień starać się  być aktywnym fizycznie, co znacznie przyhamowuje procesy starzenia

Pamiętajmy również o badaniu poziomu witaminy D dwa razy w roku. Osoby starsze są szczególnie narażone na jej niedobory. Te z kolei powodują spadek odporności oraz zwiększają prawdopodobieństwo złamań. Dlatego w oparciu o wyniki i w porozumieniu z lekarzy dobierzmy odpowiednią dawkę suplementacji tej witaminy.