Aasy Netu infografika

Klucz do świata Internetu

 

Klucz do świata Internetu  jak młodzi mogą przekazać go starszym?

kampania pod patronatem medialnym Głosu Seniora

 

Blisko połowa młodych Polaków krytycznie ocenia kompetencje cyfrowe swoich rodziców, teściów i dziadków w zakresie bezpiecznego korzystania z sieci, w tym dbania o ochronę danych osobowych. Tak wynika z raportu “Raport Aasa – Aktywność starszych pokoleń w Internecie oczami młodych 2018”. Jak poprawić kompetencje cyfrowe osób dojrzałych?

 

Aż 71 proc. osób w wieku 15-35 lat jest zdania, że starsze pokolenia są świadome zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu. Jednocześnie blisko połowa badanych młodych, czyli około 5 milionów osób twierdzi, że tym, czego najbardziej obawiają się ich bliscy w sieci, są niebezpieczeństwa związane z bankowością internetową. Wirus, kradzież danych osobowych – z tym wiążą się główne obawy osób starszych.

 

Zdaniem młodych istnieją wrażliwe obszary działania w sieci, których starsze osoby nie rozpatrują jako potencjalnie niebezpieczne, narażając się przez to na przykre konsekwencje. Należą do nich  zagrożenia związane z upublicznieniem swojego wizerunku na portalach społecznościowych czy możliwość podglądania użytkownika przez kamerę internetową. Zdaniem badanych obawia się ich tylko co czwarty rodzic, teść czy dziadek. Taki sam odsetek dostrzega niebezpieczeństwa wynikające z brak poufności treści prywatnych maili czy włamania do poczty e-mail.

 

Aasy Netu grafika

 

W świecie wirtualnym takie zagrożenia są rzeczywiście powszechne. Zdaniem Grzegorza Wysockiego, Prezesa Fundacji eBezpieczni, użytkownicy Internetu są statystycznie narażeni na ataki złośliwego oprogramowania nawet kilkanaście razy dziennie. Jak pomóc im bezpiecznie korzystać z sieci?

 

Ważne, aby pokazywać osobom starszym, jak zachować bezpieczeństwo w sieci, na przykład jak zainstalować na komputerze program antywirusowy. Należy także uczulać osoby starsze na zagrożenia związane z włamaniem na przykład na pocztę e-mail, zachęcając do ustawiania tzw. silnych haseł  –  dodaje Grzegorz Wysocki, Prezes Fundacji eBezpieczni.

 

Aasy Netu logo

 

W tym celu warto zachęcić bliskie osoby do wspólnej nauki i skorzystania z bezpłatnych materiałów edukacyjnych, dostępnych na stronie, zwłaszcza w takich wrażliwych tematach, jak:

 

 

 

W ramach kampanii Aasy Netu uświadamiamy i edukujemy osoby 45+, jak unikać zagrożeń w sieci. Korzystając z naszych bezpłatnych materiałów edukacyjnych, udostępnionych na www.aasynetu.pl, osoby starsze mogą, przy pomocy swoich bliskich, nauczyć się na przykład bezpiecznego korzystania z poczty email i internetowego konta bankowego – informuje Ovais Siddiqui, Prezes Zarządu firmy Aasa Polska.  

 

Partnerami tegorocznej odsłony kampanii Aasy Netu są: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Fundacja e-Bezpieczni, Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce oraz Stowarzyszenie Manko.

 

Zapraszamy do odwiedzenia stron, gdzie można dowiedzieć się więcej:

Link do raportu

Link do materiałów szkoleniowych

Link do filmu dotyczącego bezpieczeństwa w sieci