W kwietniu mieliśmy przyjemność gościć studentów Master of Science (MSc) in Global Health z Uniwersytetu w Kopenhadze. Uczestniczyli w kursie „Country Exposure” przygotowanym razem z Instytutem Zdrowia Publicznego UJCM. W tym roku pod naszym okiem stworzyli kampanię społeczną, której tematem stał się wzrost świadomości Polaków na temat demencji.
Wspomniany kurs daje studentom możliwość zapoznania się z wyzwaniami dotyczącymi zdrowia, interwencji i polityki w środowisku przyjmującym oraz nawiązania współpracy z badaczami i organizacjami w tym procesie. Umożliwia również zdobycie solidnej wiedzy na temat systemu opieki zdrowotnej i centralnych instytucji związanych ze zdrowiem. To wszystko za sprawą literatury, nauczania, wizyt w placówkach opieki zdrowotnej i dialogu z lokalnymi specjalistami. Efektem tych działań jest opracowanie projektów przygotowanych pod merytoryczną opieką wykładowców z Instytutu Zdrowia Publicznego oraz we współpracy z organizacjami między innymi takimi jak Stowarzyszenie MANKO – Głos Seniora.
Wizyta w redakcji
W ramach kursu studenci mieli okazję wysłuchać prelekcji prezesa Łukasza Salwarowskiego na temat działalności Stowarzyszenia MANKO. Dowiedzieli się o wszelakich inicjatywach mających na celu aktywizować seniorów, które przybierają różne formy: wydarzeń tematycznych, konkursów, wykładów i materiałów edukacyjnych.
O demencji
W ramach współpracy studenci opracowali temat demencji i zdrowego starzenia się. Do zespołu, który przygotował projekt kampanii społecznej, należą:
- Marlene Nielsen (Dania),
- Julie Bolø Nielsen (Dania),
- Tamara Naomi Inaunen (Szwajcaria),
- Maolayoufu Ruinade (Chiny),
- Simon Oberconz (Niemcy).
Jak przedstawili w dokumencie, do 2050 roku aż 153 miliony osób będzie zmagać się z demencją. Obecnie w Polsce na tę chorobę cierpi blisko 357 tysięcy osób. Wiele z nich zgłasza się po pomoc z już rozwiniętym zespołem, co często wynika z bagatelizowania pierwszych objawów. W związku z tym kluczowa staje się edukacja dotycząca czynników ryzyka, która przełoży się na wzrost świadomości polskiego społeczeństwa. Według europejskich badań największą skuteczność w rozpowszechnianiu wiedzy wykazują kampanie w środkach masowego przekazu.
Wśród propozycji na promocję kampanii znalazły się: artykuły i wywiady z ekspertami; spoty wideo ukazujące wczesne objawy demencji i indywidualne przypadki chorych zachęcające do konsultacji z lekarzem oraz zmiany nawyków pogłębiających demencję; plakaty, które zostaną zawieszone na przystankach autobusowych i dworcach kolejowych i będą informować o czynnikach ryzyka.