Grywalizacja coraz częściej zyskuje coraz większe zainteresowanie wśród firm, którym zależy na nowoczesnym i co ważniejsze, skutecznym marketingu. Gry, już od dłuższego czasu zyskują opinie niezwykle przydatnego medium, które możemy wykorzystać do własnych celów. To właśnie one przejęły miejsce telewizji w zakresie najchętniej używanej formy rozrywki. W tym artykule, dokładniej opiszemy czym tak właściwie jest grywalizacja.
Czym tak właściwie jest grywalizacja?
Grywalizacja (z ang. Gamification – gamyfikacja bądź gryfikacja), jest niczym innym jak połączenie informacji, które pochodzą z trzech różnych obszarów, to jest programów lojalnościowych, psychologii behawioralnej oraz gier.
Pojęcie to pojawiło się po raz pierwszy już w roku 2002, a stworzył je brytyjski programista Nick Pelling, który stworzył „doradztwo grywalizacji”, czyli firmę, która zajmuje się między innymi tworzeniem czy usprawnianiem interfejsów zastosowanych i znanych z gier komputerowych.
Pelling doszedł do wniosku, że interfejs z gier, zwłaszcza tych popularnych, to coś co można wykorzystać w rozmaitych gałęziach przemysłu i branży, biorąc pod uwagę fakt, że rozwiązania te, sprawdziły się właśnie dla graczy.
W 2007 roku firma Bunchball wprowadziła mechanikę gier do zakresu swoich usług, a następnie użyła go w swoich działaniach marketingowych, co okazało się być olbrzymim sukcesem. Od 2010 roku (kiedy zjawisko zostało jasno określone i zwrócono uwagę na jego korzyści), ta metoda marketingowa coraz bardziej zyskuje na popularności.
Dlaczego grywalizacja działa tak dobrze?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Spełnia ona naszą naturalna predyspozycję (którą mamy jeszcze z czasów prehistorycznych), do walki ze sobą. Lubimy ze sobą rywalizować, chcemy czuć się najlepsi i wzbudzać respekt. Ponadto jako gatunek lubimy zbierać trofea i nagrody, gdyż zwiększa to naszą motywację do działania (świadczą o tym między innymi osiągnięcia w grach, które mamy na platformach takich jak Steam). Innymi słowy grywalizacja rozwiązuje wiele naszych problemów społecznych i indywidualnych, daje nam możliwość rywalizacji z współpracownikami itd. a jakby tego było mało, oferuje również dobrą zabawę.
Jakie formy może przyjąć grywalizacja w marketingu?
Grywalizacja w marketingu może przyjąć naprawdę wiele różnych form, do najważniejszych możemy zaliczyć: quizy interaktywne, programy lojalnościowe, loterie, testy, eventy organizowane dla klientów itd. Odpowiednio zaplanowana grywalizacja, może nam przynieść wiele korzyści. Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie: https://adnext.pl/blog-adnext/grywalizacja/przyklady-grywalizacji/.