• 27 lutego 2024 19:18
Fast diet concept - Assortment of vegetables and fruits

Atopowe zapalenie skóry (AZS) to przewlekła choroba skóry, która dotyka wielu osób na całym świecie. Atopia uznawana jest za efekt mutacji genów, które biorą udział w procesach zapalnych oraz sprzyjają rozwojowi innych chorób skórnych. A nawet może być potęgowana przez stres. Jak sobie radzić z tym schorzeniem? Czy dieta może przynieść pozytywne efekty? Dowiecie się tego z naszego poradnika.

Atopowe zapalenie skóry — objawy

Sama przyczyna występowania tej choroby nie jest dokładnie znana. Badacze wykazują, że wynika ona z zależności pomiędzy czynnikami genetycznymi a środowiskowymi i immunologicznymi. To wszystko występuje w połączeniu ze współistniejącym defektem bariery skórnej. 

Czym dokładnie się objawia AZS? Przede wszystkim łuszczeniem i bardzo szybkim podrażnieniem skóry. Do tego możemy zauważyć występowanie suchości skóry, która wynika ze zmniejszonej syntezy lipidów. Co nieuchronnie może prowadzić również do świądu skórnego. 

Zmiany te występują w takich miejscach jak: zgięcia łokci, kolan, grzbiet dłoni, powieki, szyja. 

Pielęgnacja skóry atopowej 

Ten typ skóry wymaga od nas szczególnej uwagi, dlatego powinniśmy z troską podejść do prawidłowej pielęgnacji skóry. Jakie działania należy podjąć?

  1. Odbudowa warstwy hydrolipidowej — kosmetykami, które zawierają takie składniki, jak: arginina, gliceryna, mocznik, ceramidy, masło Shea, skwalen, trójglicerydy. 
  2. Odpowiednie nawilżanie.
  3. Regeneracja naskórka. 
  4. Łagodzenie objawów — poprzez odpowiednie emolienty i dietę.
  5. Działanie przeciwzapalne według zaleceń lekarza. 
  6. Regularne konsultacje z dermatologiem. 

Na każdym z wymienionych etapów pielęgnacji skóry atopowej bardzo dobrze sprawdzą się dermokosmetyki firmy Eau Thermale Avène.

Dieta a atopowe zapalenie skóry

Dieta odgrywa istotną rolę w kontroli objawów atopowego zapalenia skóry, ponieważ pewne grupy pokarmów mogą nasilać objawy występujące na skórze. Warto skonsultować się z lekarzem, aby wykluczyć konkretne produkty, które mogą być alergenami. Najczęściej należą do nich:

  • Produkty mleczne: niektóre osoby z AZS mogą negatywnie reagować na białko mleka krowiego, co może prowadzić do zaostrzenia objawów.
  • Orzechy i orzeszki ziemne: mogą zawierać alergeny wywołujące reakcje skórne.
  • Jaja, a dokładniej białko jaja kurzego.
  • Zaleca się również rezygnację z żywności przetworzonej, typu zupki instant, fast-food. 

Wartym zaznaczenia jest fakt, że nie jest powiedziane, że każda osoba ze schorzeniem AZS będzie negatywnie znosiła spożycie któregoś z wyżej wymienionych produktów. Tworzenie własnej diety powinno opierać się na drodze eliminacji — jeśli po zjedzeniu konkretnej rzeczy zauważymy nasilenie objawów, powinniśmy skreślić dany produkt z naszego jadłospisu. Gdy nasz organizm nie reaguje na spożycie, np. mleka nie musimy rezygnować z jego picia. 

Dobrym pomysłem jest wykonanie badań, które wskażą alergie na poszczególne grupy pokarmów. Dzięki temu w prosty i zdecydowanie szybszy sposób będziemy mogli przygotować swoją prawidłową dietę. Próby eliminacji produktów na własną rękę mogą się skończyć niedoborami istotnych składników. Warto dlatego udać się do dietetyka, który przygotuje dla nas odpowiednio zbilansowaną dietę.

Korzystne składniki diety przy atopowym zapaleniu skóry 

Pewne składniki diety mogą pomóc w łagodzeniu objawów atopowego zapalenia skóry, są to: 

  • Kwasy tłuszczowe omega-3, które znajdziemy w rybach tłustych oraz algach morskich. 
  • Probiotyki (kiszonki i fermentowane produkty mleczne): badania wykazują, że odpowiednia flora bakteryjna jelit może wpływać na układ odpornościowy skóry. Możemy ją regulować poprzez spożywanie produktów probiotycznych. 
  • Suplementacja witamin D i E — badacze zauważyli, że na pewne grupy osób pozytywnie wpływa regularne zażywanie tych witamin. 

Dieta i suplementacja odgrywają istotną rolę przy atopowym zapaleniem skóry. Unikanie pokarmów, które mogą nasilać objawy oraz wprowadzenie do diety korzystnych składników, takich jak: kwasy tłuszczowe omega-3 i przeciwutleniacze, może przyczynić się do łagodzenia stanu zapalnego skóry. Suplementacja odpowiednimi składnikami może również pomóc w utrzymaniu równowagi układu odpornościowego. Pamiętajmy jednak, by zawsze przed wprowadzeniem znaczących zmian w diecie lub suplementacji skonsultować się z lekarzem i dietetykiem.

Skip to content