Ambasador Głosu Seniora Sobiesław Zasada i Daniel Chwist oficjalnie na liście startowej 68. Safari Rally Kenya

Organizatorzy 68. Rajdu Safari opublikowali dziś listę zgłoszeń. Widnieje na niej 58 załóg, w tym dwie polskie. Czołówkę listy zgłoszeń stanowią załogi zespołów fabrycznych – Toyota Gazoo Racing WRT, Hyundai Shell Mobis WRT i M-Sport Ford WRT.

Sobiesław Zasada z Tomaszem Borysławskim nakleją na Forda Fiestę Rally3 numer 36. Są jedną z trzech załóg w klasie RC3.

Numer startowy 29 otrzymali Daniel Chwist (wnuk Sobiesława Zasady) z Kamilem Hellerem (Ford Fiesta Rally2). W klasie RC2 będą rywalizować z dziesięcioma załogami, wśród których są m.in. Andreas Mikkelsen i Marco Bulacia (obaj w Skodach Fabia Evo), Teemu Suninen i Martin Prokop (obaj Ford Fiesta Mk II), Carl Tundo (Volkswagen Golf Gti).

91-letni Sobiesław Zasada, legenda światowych rajdów i kierowca wciąż niesłychanie popularny w Kenii, stanie do rywalizacji w Safari już po raz dziewiąty.

Zasada Safari 1997 fot. Archiwum Sobiesława Zasady

„Jadę, bo jestem ciekaw, jak teraz wyglądają tego typu imprezy. Nie jadę na wycieczkę, a duch walki i rywalizacji jeszcze we mnie mocno tkwi.” – mówi legenda polskiego sportu samochodowego. „Wiem, że zmieniło się prawie wszystko w rajdach od czasu mojego ostatniego występu w 1997 roku, a jedyną wspólną cechą są tylko kenijskie bezdroża. Wierzę, że uda mi się osiągnąć metę.”

Najdłuższa trasa Safari w 1972 roku liczyła 6480 kilometrów, Zasada osiągnął wtedy najlepszy swój wynik w historii tej imprezy – drugie miejsce w klasyfikacji generalnej (z Marianem Bieniem w Porsche 911 S). Na drogach wschodniej Afryki debiutował w 1969 roku z Markiem Wachowskim w Porsche 911 L; byli wtedy pierwszymi Europejczykami, którzy jako pierwsi przekroczyli linię mety, jednak z powodu problemów z pompą paliwa rajdu nie wygrali.

68. Safari Rally Kenya stanowi szóstą rundę tegorocznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata. Odbędzie się w terminie 23-27 czerwca.

Zasada Safari 1997 fot. Archiwum Sobiesława Zasady

Sobiesław Zasada w swej 69-letniej karierze rajdowej ponad 150 razy stawał na najwyższym podium. Trzykrotnie zdobył mistrzostwo Europy (1966, 1967, 1971) w rywalizacji z najlepszymi zawodnikami świata, co w przełożeniu na dzisiejsze klasyfikacje oznacza, że trzy razy był mistrzem świata. Jako jedyny zawodnik z krajów wschodnich był kierowcą fabrycznym Steyr-Puch, Porsche, BMW, Mercedes-Benz. Obecnie jest przewodniczącym Rady Nadzorczej Grupy Zasada, która oprócz motoryzacji działa też w branży nieruchomości, produkcji i lifestyle’owej.