Pomimo zmiany prawa wiele przedsiębiorstw dalej organizuje prezentacje sprzedażowe, które wprowadzają klientów w błąd. Tym razem prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył kary na firmy Med Professional i Medical Factory. W ramach kampanii Stowarzyszenia MANKO i Głosu Seniora pod nazwą „Stop manipulacji – nie daj się oszukać” przestrzegamy przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi na pokazach handlowych.
Firma Med Professional organizowała prezentacje w całym kraju pod wieloma pretekstami: ratowania miejsc pracy, wspierania polskiej gospodarki czy promowania polskich marek, w tym nowych sieci sklepów RTV i AGD.
Telemarketerzy powoływali się na Fundację Reklamy Społecznej lub ogólnopolską akcję „Polska Przedsiębiorcom”.
W trakcie rozmowy zapraszali na pokaz, w trakcie którego klient odbierze prezent w postaci tabletu, laptopa, a nawet telewizora. Podczas pokazu również konsumenci byli informowani, że wygrali loterię lub zostali wytypowani do odbioru nagrody specjalnej. Jak się okazało, mogli dostać upominek, pod warunkiem że kupią prezentowany produkt – w znacznie zawyżonej cenie.
Bezpłatne badanie
W błąd wprowadzała również firma Medical Factory. Pracownicy zapraszali nie tylko po odbiór atrakcyjnych sprzętów, lecz także na bezpłatne badanie wzroku. Informowali, że to forma promocji nowo otwartej firmy. Kiedy rzekomo „wybrana” osoba przychodziła we wskazane miejsce, czekał na nią pokaz handlowy. Żadne badania się nie odbywały. Co więcej, obiecane prezenty nie odpowiadały zapewnieniom. Zamiast laptopa osoby dostawały tablet z rysikiem, ale jako zabawkę dla dzieci.
Prezes UOKiK na obydwie spółki nałożył ponad 700 tysięcy złotych kary na każdą firmę oraz 500 tysięcy kary na osobę, która nimi zarządzała.
Jak się ustrzec
W ramach kampanii „Stop manipulacji – nie daj się oszukać” przypominamy, by nie wierzyć w zapewnienia o wygranej i dostawaniu czegoś „za darmo”. Wszystko ma swoją cenę, a oszuści wykorzystują emocjonalne słownictwo i techniki manipulacyjne, by wzbudzić naszą ciekawość i poczucie wyjątkowości.
Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z 74 numerem Głosu Seniora, który jest dostępny pod linkiem: https://glosseniora.pl/wp-content/uploads/OGS_74_INT.pdf.
Zapraszamy również do współpracy – chętnie przekażemy potrzebne materiały i spoty wideo, by edukować seniorów i ich najbliższych.