Koła w samochodzie są jedynym elementem łączącym pojazd z nawierzchnią, dlatego tak istotne jest dbanie o ich stan. Wielu właścicieli aut skupia się przede wszystkim na wyborze odpowiednich opon, zapominając, jak istotne są także prawidłowo dopasowane felgi. Jak wybrać nowe obręcze, by były one nie tylko efektowne, ale przede wszystkim bezpieczne w użytkowaniu?
Jak dobrze dobrać felgi do samochodu?
Zakup nowych felg to doskonała okazja, by nieco odświeżyć wygląd naszego samochodu, a także nadać mu nieco „pazura”. Jednak przede wszystkim powinniśmy wybrać takie obręcze, które będą w pełni odpowiadały zaleceniom producenta auta. Odpowiednio dobrane poprawiają stabilność pojazdu, a także potrafią podnieść komfort prowadzenia. Dlaczego jednak wybór właściwego rozmiaru jest tak istotny? Każde odstępstwo od zaleceń producenta może doprowadzić do powstawania luzu na kołach w trakcie jazdy, a w konsekwencji do uszkodzenia elementów układu kierowniczego czy hamulcowego. To zaś bardzo negatywnie wpłynie na bezpieczeństwo nasze oraz innych uczestników ruchu drogowego.
Chcąc zakupić felgi o wielkości właściwej dla naszego samochodu, powinniśmy sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu, jakie rozmiary rekomendowane są przez producenta. Wtedy będziemy mieć pewność, że wybrane przez nas obręcze możemy bezpiecznie zamontować w aucie. Jeżeli jednak z jakichś względów nie posiadamy instrukcji obsługi pojazdu, dobrym rozwiązaniem jest także skorzystanie z internetowych konfiguratorów felg. Na podstawie wpisanych danych dotyczących auta wybiorą one modele w pełni dopasowane do naszego modelu samochodu.
Jak czytać rozmiar felg
Na pierwszy rzut oka oznaczenie rozmiaru może wydawać się niezwykle skomplikowane. Za przykład może posłużyć jeden z najpopularniejszych wielkości spotykanych w autach osobowych takich marek jak Volkswagen, Toyota czy Skoda, 5×100 7×17. O czym on nas informuje?
- 7×17 – liczba ta informująca o szerokości i wysokości danej felgi. Pierwsza w kolejności cyfra, w tym przypadku 7, szerokość felgi (mierzona od jednego rantu do drugiego), zaś 17 odpowiada jej wysokości. Wartości te zawsze są podawane w calach;
- 5×100 – to tzw. rozstaw śrub. 5 to liczba otworów montażowych, za pomocą których felga jest przymocowana do piasty w samochodzie. 100 to zaś podana w milimetrach średnica okręgu, na którym dane otwory są rozmieszczone.
Największy wpływ na prezencję całego koła ma średnia obręczy. Modele o większych rozmiarach dużo lepiej prezentują się wizualnie, jednak nigdy nie powinniśmy przekraczać wartości podanych przez producenta. Pamiętajmy również, że wybór modeli o zwiększonej średnicy będzie wymagał zamontowania opon niskoprofilowych. I choć całość prezentuje się o wiele efektowniej, to mniejsza warstwa gumy związana jest z nieco pogorszoną amortyzacją nierówności podczas jazdy. Inaczej wygląda to w przypadku obręczy o nieco mniejszej średnicy, które może nie wyglądają aż tak imponująco, ale znacznie zwiększają komfort jazdy.
Co istotne, w odróżnieniu od średnicy i szerokości, wartość rozstawu śrub jest parametrem niezmiennym. Dlatego przeglądając nowe felgi przed zakupem powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na tę wartość.
Montaż felg
Montaż nowych felg najlepiej powierzyć fachowcom. Zadanie to wymaga bowiem nie tylko zdemontowania starych obręczy z samochodu, ale także założenia kompletu opon. Dodatkowo, w trakcie wizyty u wulkanizatora może się okazać, że śruby, które miały być użyte do przymocowania, są już mocno zużyte lub zaczęły rdzewieć. W takim przypadku mechanik nie może ich wykorzystać ponownie, gdyż są one po prostu niebezpieczne w użytkowaniu.
Drugi kłopotliwy scenariusz jest taki, że śruby będą w dobrym stanie, jednak nowy zestaw obręczy nie do końca spasuje się z piastą samochodu. W tym przypadku pomocny okazuje się specjalny rodzaj mocowania. Weźmy za przykład wspomniany wcześniej rozmiar. Zamontowanie felg 5×100 na śrubach pływających pozwoli zniwelować minimalne niedopasowanie (maksymalnie do 2mm). Ich zastosowanie pomaga nie tylko zmniejszyć ryzyko uszkodzenia obręczy, ale przede wszystkim gwarantuje jej bezpieczne użytkowanie po zamontowaniu.
Nie tylko koła – podstawa to regularny serwis auta
Dobrym nawykiem każdego kierowcy powinna być nie tylko kontrola stanu kół, ale także regularne serwisowanie samochodu. Nawet w sytuacji, jeśli bardzo rzadko z niego korzystajmy, nie możemy zapominać o corocznym przeglądzie technicznym. Wizyta u mechanika pozwoli utrzymać auto w dobrej kondycji na długie lata. Szybkie wychwycenie ogniska rdzy czy sprawdzenie stanu podwozia zaoszczędzą nam dużo pieniędzy, a także pozwoli nas uchronić przed przykrą niespodzianką na trasie.
Wiele czynności jesteśmy w stanie wykonywać sami. Przy okazji wizyty na stacji benzynowej warto skorzystać z kompresora powietrza i sprawdzić ciśnienie w oponach. Nieco bardziej obeznani z motoryzacją kierowcy mogą także samodzielnie sprawdzać poziom oleju silnikowego, płynu chłodniczego czy płynu do spryskiwaczy. Nawet tak błahe czynności bardzo korzystnie wpływają na stan techniczny pojazdu, pozwalając nam cieszyć się bezawaryjną jazdą przez długi czas.