• 29 listopada 2024 04:36

Zarówno w autach z silnikiem benzynowym, jak i wysokoprężnym można spotkać pasek klinowy. Ta ważna dla każdego samochodu część z czasem może się zużyć. Sprawdź, kiedy i jak wymienić pasek klinowy, a także gdzie szukać nowego paska klinowego do swojego pojazdu.

W każdym aucie pas klinowy odgrywa znaczącą rolę. Napędza on alternator, pompę wody oraz klimatyzację. I chociaż pasek klinowy to niezwykle przemyślany i trwały element auta, z czasem się zużywa. Jego awaria może być problematyczna, dlatego warto wiedzieć, jaka jest żywotność paska klinowego, a także, na czym polega jego wymiana. Sprawdzimy też, jak łatwo dobrać odpowiedni pas klinowy w sklepie z częściami samochodowymi intercars.pl.

Jak działa pasek klinowy?

Wytrzymałość, elastyczność oraz giętkość — to podstawowe cechy, jakie powinien spełniać wysokiej jakości pas klinowy. Podstawą żywotności paska klinowego są stalowe linki, które stanowią kręgosłup każdego pasa. Aby jednak całość była odpowiednio plastyczna, używa się warstwy tkaninowo-gumowej owiniętej taśmą korbową lub płócienną. W tym miejscu warto zaznaczyć, że chociaż giętkie, pasy klinowe nie są rozciągliwe. Dlatego tak ważny jest dobór odpowiedniego pasa, ale o tym więcej w dalszej części artykułu.

Pasek klinowy jest łatwo dostępny dla każdego kierowcy. Najwygodniejszy będzie oczywiście podnośnik, ale do paska można dostać się także w przydomowym garażu. Przy pomocy podstawowych narzędzi możemy również łatwo wymienić pas klinowy. Jeśli jednak brakuje Ci doświadczenia lub warunków, lepiej odwiedzić w tym celu warsztat samochodowy. Pasek klinowy to niezwykle ważny element nie tylko dla alternatora, ale całego auta. Z zerwanym paskiem samochód zostanie unieruchomiony, a w skrajnych przypadkach resztki zerwanego paska mogą dostać się do rozrządu i w efekcie uszkodzić silnik. To oznacza już poważną naprawę, której łatwo uniknąć, sprawdzając pasek klinowy, a także wiedząc, gdzie szukać nowego.

Pasek klinowy — co ile wymiana?

Ocena stopnia zużycia części samochodowych to dla wielu kierowców niemałe wyzwanie. Jak jest w przypadku paska klinowego? Czy jeśli pas piszczy, oznacza to, że czym prędzej powinniśmy zamawiać nowy, np. w sklepie internetowym z częściami samochodowymi intercars.pl? Zacznijmy od charakterystycznego odgłosu, jaki często wydają paski klinowe, zwłaszcza kiedy auto tuż po uruchomieniu pracuje na niskich obrotach. Czy można zignorować ten sygnał? Na pewno nie, ponieważ piszczące koło pasowe może być oznaką różnego rodzaju problemów, takich jak:

  • za słabe napięcie, które wymaga korekty lub wymiany paska klinowego,
  • zabrudzenie gumy,
  • uszkodzony pasek klinowy.

Oczywiście wymienione powyżej przykłady dotyczą sytuacji, kiedy pisk pojawi się po dłuższym czasie użytkowania paska. Jeśli faktycznym powodem irytującego dźwięku są uszkodzone pasy klinowe, lepiej nie zwlekać z wymianą, ponieważ unieruchomienie alternatora i pozostałych elementów, za których napędzanie odpowiedzialny jest pas klinowy, skutecznie unieruchomią samochód.

Nieco rzadziej można spotkać się z sytuacją, kiedy pisk pojawia się przy nowo zamontowanym pasku klinowym. Zazwyczaj oznacza to, że został on źle zamontowany i żeby uniknąć poważniejszej awarii, należy czym prędzej to sprawdzić lub odwiedzić serwis, który dokonał wymiany. Czasami będzie to oznaczać konieczność ponownej wymiany, np. z powodu źle dobranego paska klinowego. Innym razem powodem będzie tylko zabrudzenie.

Co również ważne, piszczący pasek klinowy może być także symptomem problemów z innym układem w aucie. Mowa tu o sytuacji, kiedy intensywny dźwięk pojawia się dokładnie w momencie uruchamiania samochodu. Wówczas problemem może być nie pasek, a zbyt słabo naładowany akumulator.

Poza piskiem na zużyte pasy klinowe mogą wskazywać także takie objawy, jak:

  • ogólny hałas podczas jazdy,
  • wibracje w samochodzie,
  • spadek mocy silnika.

Częstotliwość wymiany paska klinowego zazwyczaj podpowiada producent pojazdu. Standardowo zaleca się wymieniać paski klinowe co 60 000 km bądź co 4-5 lat jazdy autem. Jeśli pojazd jest intensywnie eksploatowany i nierzadko jeździ w trudnych warunkach, poleca się skrócenie częstotliwości do 40 000 km bądź co 3 lata.

Jak założyć pasek klinowy?

Zacznijmy od tego, że żeby wymienić pasek klinowy, najpierw trzeba znaleźć nowy. Nie jest to jednak trudne. Dziś nawet jeśli części samochodowe to dla nas czarna magia, sprzedawcy pomogą nam dobrać właściwy produkt. Przykładem może być sklep motoryzacyjny Inter Cars, gdzie nawet motoryzacyjny laik znajdzie odpowiednie części do swojego auta. Niezbędne informacje na temat tego, jaki pasek klinowy powinniśmy kupić, znajdziemy w instrukcji pojazdu.

Przejdźmy do samej wymiany. Na początek warto sięgnąć po… telefon, którym zrobisz zdjęcie obecnego paska. Wbrew pozorom to bardzo przydatne, ponieważ możesz dokładnie porównać ułożenie nowego paska klinowego z poprzednim. Następnie w zależności od konstrukcji auta, należy odkręcić śruby bądź po prostu przy okazji odpowiedniego klucza zwolnić napięcie napinacza. W ten sposób łatwo zdejmiesz stary i założysz nowy pasek klinowy. A ten bez trudu znajdziesz w sklepie Inter Cars, w którego ofercie są wysokiej jakości paski i inne części samochodowe.

Skip to content