• 29 listopada 2024 10:34

Senior Vloguje – czyli zostań vlogerem na emeryturze!

Jak wynika z analiz 61% Polek i Polaków w wieku 65-74 lata korzysta z Internetu – to całkiem pokaźna liczba. Tendencja będzie wzrostowa, bo obecni pięćdziesięciolatkowie bardzo sprawnie poruszają się po Internecie, korzystają z komputerów, smartfonów. Tylko czy te liczby przełożą się na aktywne uczestnictwo osób w wieku 65+ w przestrzeni cyfrowej? Czy przedstawiciele i przedstawicielki srebrnego pokolenia mają szanse zaistnieć jako youtuberzy, instagramerzy, tiktokerzyczy inni influenserzy?

Jakiś czas temu media społecznościowe obiegła informacja, że Katarzyna Dowbor została zwolniona z Telewizji Polsat.Mimo swojego profesjonalizmu i uwielbienia ze strony publiczności nie będzie już prowadziła kultowego programu „Nasz nowy dom”. Oczywiście stacja tłumaczy swoją decyzję potrzebą wprowadzenia zmian, w Internecie jednak zawrzało, że to kwestia wieku redaktorki wpłynęła na ten ruch. I nie bez podstawnie: w polskiej przestrzeni publicznej, także tej telewizyjnej nie promuje się kobiet 60, 70, 80 plus. Inaczej ma się sytuacjaw krajach zachodnich, gdzie w większości liczy się przede wszystkim doświadczenie i profesjonalizm kobiet, nie zaś liczba lat. Mężczyźni w starszym wieku odbierani są inaczej – są pozycjonowani jako eksperci i mają prawo głosu niezależnie, czy są po sześćdziesiątce, siedemdziesiątce czy osiemdziesiątce.

Dla pani Dowbor oraz wielu innych kobiet i mężczyzn, którzy przekroczyli próg popularności,przestworza Internetu stoją otworem. Dotyczy to osób, które mają na swoim koncie doświadczenie w pracy w mediach, jak i tych, które swoją przygodę z byciem osobą publiczną chcą rozpocząć na emeryturze.
Producenci wszystkich mediów wiedzą, że o grupę osób powyżej 65 roku życia trzeba zadbać. Najlepszym przykładem są dedykowane dla seniorów programy telewizyjne, jak The Voice of Poland Senior – teoretycznie dostępny dla każdej grupy wiekowej, czy Poradnik Seniora. Można też znaleźć kanały na YouTube kierowane do „starszej młodzieży”, jak Silver TVczy Telewizja Senior. Dojrzała publiczność może tam znaleźć interesujące tematy dedykowane dla tej grupy, zobaczyć osoby w podobnym wieku, wrócić do ulubionych sprzed lat utworów muzycznych. Jest to jakieś rozwiązanie, tylko czy nie wykluczające?Czy nie zamykające seniorów w „ich własnym sosie”?

Vlogerem czy vlogerką można być na innych zasadach. Można się dzielić swoją pasją, zainteresowaniem czy swoją relacją rzeczywistości niezależnie od wieku i trafiać do publiczności w różnym wieku. Ważne jest, by mieć coś interesującego do powiedzenia, robić to w sposób możliwie uniwersalny, trafiający do wielu pokoleń i na tyle profesjonalny, by publiczność miała ochotę wracać po kolejne relacje, odcinki, vlogi. Tylko, jak mają to osiągnąć osoby w późniejszej dorosłości, dla których obecność w cyfrowej przestrzeni publicznej nie jest pestką, a Internet wielu z nich postrzega jako kopalnie zagrożeń, nie możliwości? To może być trudne zwłaszcza dla tych silverstów, którzy odkrywają chęć dzielenia się swoją pasją z szerszą grupą odbiorców w Internecie, a nie mają kolegów operatorów, koleżanek scenarzystek, ekipy producenckiej, a przede wszystkim nieograniczonego budżetu.

Nie jest łatwo znaleźć szkolenie czy kurs z bycia youtuberem, zwłaszcza taki w akceptowalnej dla seniora, seniorki cenie. Jest kilka kursów elearningowych, także robionych przez znane osobistości, choć zdecydowanie z młodszych pokoleń. W związku z tymte materiały niekoniecznie trafiają do osób po sześćdziesiątce, zwłaszcza, że terminologia związana z vlogowaniem jest często kompletnie nowa dla tych osób.

Rozwiązaniem może być kurs „Internet bez tajemnic: jak wyrażać swoją pasję w sieci” oferowany nieodpłatnie dla mieszkańców Łodzi w wieku 65+. Łodzianie i łodzianki, którzy czują, że mają potencjał do dzielenia się swoimi zainteresowaniami, a przede wszystkim mają gotowość do nauczenia się nowych rzeczy, do poznania nowych ludzi, do doświadczenia Internetu w sposób aktywny mogą się zgłaszać do 18 czerwca przez formularz zgłoszeniowy. Oprócz praktycznej wiedzy dotyczącej nagrywania filmów i publikowania ich w sieci, dowiedzą się także jak mówić o swojej pasji, by inni chcieli słuchać, jak działają poszczególne kanały, co może być zagrożeniem, a co szansą w przestrzeni Internetu.
Silversi chętnie uczestniczą w kursach i szkoleniach dot. obsługi komputera, smartfona oraz aplikacji bankowych, komunikatów, mediów społecznościowych. Zazwyczaj grupy na tych szkoleniach pękają w szwach. Najwyższa pora dla tej grupy, żeby zrobić kolejny krok i oprócz odtwórczego korzystania z Internetu, nauczyć tworzyć i publikować własne treści i filmy.

Kurs „Internet bez tajemnic: Jak wyrażać swoje pasje w sieci” jest kierowany do osób w wieku 65+ zamieszkujących Łódź i okolice, które chcą zgłębić działanie Internetu oraz nauczyć się nagrywać i publikować filmiki. Udział w kursie jest bezpłatny.

Kurs jest realizowany przez PCG Polska Sp. z o.o. (https://pcgpolska.pl/) w ramach projektu SeniorVlog współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Umowy o dofinansowanie: Erasmus+ 2021-1-PL01-KA220-ADU-000028293 w partnerstwie z Cyprus University of Technology (Cypr), Anziani e non solo (Włochy), Exelia (Grecja) oraz Aproximar (Portugalia). Więcej o projekcie w j. angielskim https://seniorvlog.eu/.


Autorka teksu: Agnieszka Sokolnicka
Zdjęcia z domeny publicznej.

Skip to content