• 5 lipca 2024 22:15

Senior Vloguje – czyli o zachęcaniu osób w wieku 65+ do dzielenia się swoją pasją w Internecie.

Czy polscy seniorzy lubią vlogować? Jakie filmiki wrzucają do mediów społecznościowych? Jakie są popularne kanały prowadzone przez osoby w wieku 65+?

Na te i inne pytania odpowiadają trenerki i mentorki na co dzień pracujące z osobami w wieku 65+: Agnieszka Sokolnicka i Anna Kacprzykowska, które realizują kurs dla seniorów z vlogowania w ramach projektu Erasmus+ z partnerami z Europy.

Redaktor: Uważa się, że osoby starsze coraz śmielej sięgają po telefon komórkowy, nagrywają filmiki i publikują w mediach społecznościowych. Czy tak jest w istocie?

Anna Kacprzykowska: Tak! Na szczęście to widoczny trend, choć w naszym przekonaniu niewystarczająco rozwinięty w Polsce. Są organizowane dla seniorów szkolenia z obsługi smartfona, konkretnych aplikacji. My jednak idziemy krok dalej i chcemy pokazywać seniorom, co im może dać Internet i jak zaistnieć w tym często dla nich nieznanym świecie w sposób przemyślany i sensowny.

Agnieszka Sokolnicka: Coraz częściej widzimy osoby w wieku senioralnym, które odważnie chwytają za smartfona i robią zdjęcia, nagrywają filmiki. Nawet wrzucają je do mediów społecznościowych. Jednak dzieje się to bardziej prywatnie, na prywatne profile, udostępniane dla znajomych. Nie są to w większości profesjonalni youtuberzy czy vlogerzy. Tych wciąż brakuje wśród seniorów.

Redaktor: Youtuberzy, vlogerzy? Te określenia z założenia kojarzą się z młodszą „młodzieżą”…

AS: Istotnie, to nowe, młodzieżowe słowa, ale wcale nie zarezerwowane dla młodszych pokoleń. Naszą ambicją jest, żeby przełamywać bariery, które stawia się przed osobami starszymi, także w zakresie wykluczenia cyfrowego i włączać je do przestrzeni, także przestrzeni Internetu. A nauka profesjonalnego przygotowywania materiałów filmowych, które ukazują ich pasje jest jednym z tych elementów.

AK: Chcemy uczyć seniorów, nie tylko jak ustawić kamerę czy oświetlenie, ale też jak budować relacje z obserwatorami, tzw. followersami. Dla wszystkich osób, także dla tych w późniejszej dorosłości ważny jest odbiór treści, filmów, zdjęć. Nikt z nas nie chce być hejtowany, a woli być podziwiany. Jednak bycie w przestrzeni publicznej, także tej internetowej, może powodować nieprzyjemne reakcje. O tym też mówimy podczas naszego kursu.

Redaktor: No właśnie, bo panie zapraszają seniorów do udziału w kursie. Czyli same jesteście vlogerkami czy youtuberkami?

AS: My przede wszystkim jesteśmy trenerkami pracującymi z seniorami. Wiemy więc, jak zaangażować uczestników w aktywne uczenie się, tak, żeby efekty były widoczne poza salą szkoleniową. Kurs, który oferujemy ma bardzo praktyczny wymiar – pracujemy na konkretnym sprzęcie, przygotowujemy konkretne zadania, także do zrobienia w domu, poznajemy konkretne narzędzia technologiczne. Jest też część teoretyczna dotycząca praw obowiązujących w Internecie, bo to wciąż bolączka. Chcemy nauczyć seniorów jakich zachowań się wystrzegać, żeby nie paść ofiarą nadużyć. A jak wiemy senior, jest wciąż w naszym kraju zagrożonym konsumentem, dlatego też osoby starsze mniej ochoczo korzystają aktywnie z Internetu.

Redaktor: I panie chcą to zmienić podczas jednego kursu?

AK: Będziemy nad tym pracować, by przynajmniej grupa uczestników i uczestniczek kursu poczuła się bardziej swobodnie w Internecie. Może nawet uda nam się odkryć jakąś perełkę – przyszłego youtubera z tysiącami subskrybentów lub popularną vlogerkę z kilkutysięczną grupąfollowersów.

AS: Kurs jest dość angażujący, bo trwa 24 godziny, więc liczymy, że tematykę odkrywania Internetu i vlogowania uda nam się pogłębić i przede wszystkim zwrócić uwagę na potrzebę otworzenia się cyfrowej przestrzeni publicznej na seniorów i odwrotnie: odważenie się seniorów do pojawiania się tam.

Redaktor: Czy 24 godziny wystarczą, żeby stać się popularnym youtuberem? Przecież wiemy, że osoby, które zarabiają w Internecie albo pracowały na to latami, albo są niezwykle utalentowane, albo stoi za nimi sztab ludzi, który przygotowuje ich każde nagrania w profesjonalny sposób.

AS: Mamy świadomość, że nawet 24 godziny kursu – oczywiście nie ciągiem, tylko podzielone na spotkania ok. 4 godzinne, może być niewystarczające do zbudowania grupy zaangażowanych odbiorców, która w taki czy inny sposób będzie wspierać finansowo naszego seniora vlogera – swoją drogą o możliwościach zarabiania w Internecie też mówimy na kursie. W dużej mierze kurs dla osób 65+ jest możliwością, żeby nauczyć się czegoś nowego, poznać osoby, które mają podobną chęć rozwoju i być może otworzyć swój własny kanał i dzielić się swoją pasją. Ja szczerze liczę, że te osoby, które przyjdą do nas na kurs będą bardziej odważnie wnikały w świat Internetu, mediów społecznościowych w interesie swoim, także finansowym, ale przede wszystkim, że staną się ambasadorami nagrywania filmów i wrzucania ich do przestrzeni cyfrowej w sposób zaplanowany i sensowny. Mając na uwadze, że nie ma w Polsce kursu dla seniorów z bycia youtuberem czy vlogerem, to istotnie nasza propozycja staje się wyjątkowo wartościowa.

AK: zwłaszcza, że z seniorami pracuje się inaczej – nie gorzej lub lepiej, tylko inaczej. Mamy doświadczenie w przekazywaniu wiedzy, w prowadzeniu kursów dla tej grupy, więc wiemy, że warto przyłożyć się do używania zrozumiałych słów, wyjaśniać te niezrozumiałe i przede wszystkim dostosować tempo kursu do możliwości grupy. Wiemy też, że to bardzo wdzięczna grupa – jak ktoś już przychodzi na szkolenie, to zazwyczaj jest zaangażowany, otwarty i gotowy na nauki. A dodatkowo w naszych działaniach będziemy wspierać seniorów mentoringiem. Każdy uczestnik będzie miał kontakt z mentorem lub mentorką i przez okres 4-6 miesięcy może liczyć na indywidualne wsparcie, także w zakresie motywowania czy poszukiwania rozwiązań.

Redaktor: A na kim mogą się wzorować seniorzy, którzy chcą rozpocząć przygodę z vlogowaniem?

AK: W sieci możemy znaleźć osoby starsze, które dzielą się wiedzą kulinarną, o zdrowiu, o dbaniu o urodę. Są też typowo lifestylowe kanały, gdzie zaangażowane osoby pokazują swoje codzienne życie i to jest super ciekawe dla seniorów. Kto nie lubi podglądać, jak żyją inni? Ale też kanały związane z rozrywką, religią czy informacjamiwiodąprym popularności.

AS: Inspiracji seniorzy mogą poszukiwać także za granicą, jako, że kurs, który my realizujemy w Polsce jest także realizowany w czterech innych krajach europejskich w ramach naszego partnerstwa. Mamy więc możliwość zobaczenia, jak vlogują seniorzy w Polsce, a jak w Grecji, Portugali, we Włoszech, czy na Cyprze. Liczymy na ciekawe wyniki z tego porównania.

Kurs „Internet bez tajemnic: Jak wyrażać swoje pasje w sieci” jest kierowany do osób w wieku 65+ zamieszkujących Łódź i okolice, które chcą zgłębić działanie Internetu oraz nauczyć się nagrywać i publikować filmiki. Udział w kursie jest bezpłatny.

Kurs jest realizowanyw ramach projektu SeniorVlog współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Umowy o dofinansowanie: Erasmus+ 2021-1-PL01-KA220-ADU-000028293 w partnerstwie z Cyprus University of Technology (Cypr), Anziani e non solo (Włochy), Exelia (Grecja) oraz Aproximar (Portugalia).

Anna Kacprzykowska – trenerka wyspecjalizowana w obszarze kompetencji miękkich. Od lat prowadzi warsztaty i konsultacje społeczne w ramach badań jakościowych w tematyce budowania i aktywizowania społeczności lokalnych oraz konceptualizacji innowacyjnych pomysłów na realizację polityki społecznej. Ma doświadczenie w prowadzeniu warsztatów projektowania usług z liderami sektora publicznego, ekspertami i lokalnymi aktywistami, w tym z grupami zagrożonymi wykluczeniem (m.in. osoby z niepełnosprawnością, osoby starsze). Posiada doświadczenie zarówno w pracy z grupą, jak i w pracy indywidualnej metodą tutoringu. Posiada certyfikat Tutora Szkoły Tutorów Collegium Wratislaviense.

Agnieszka Sokolnicka – trenerka, mentorka, tutorka, ekspertka w zakresie innowacji społecznych na rzecz starzejącego się społeczeństwa. Posiada certyfikat trenerski Szkoły Treningu i Warsztatu Psychologicznego Ośrodka Intra. Wspiera kobiety, zwłaszcza 40+ w obszarze rozwoju osobistego. Prowadzi warsztaty i konsultacje z konstruktywnej komunikacji między dorosłymi dziećmi a starzejącymi się rodzicami. Na co dzień pracuje jako konsultantka w dziale pomoc społeczna i zdrowie firmy PCG Polska Sp. z o.o. Realizuje projekty międzynarodowe w ramach Erasmus+ w tematyce osób starszych i zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Więcej informacji o projekcie: https://seniorvlog.eu/ (strona w j. angielskim, materiały w zakładce Download także po polsku).