Stowarzyszenie MANKO – kreatywna organizacja pozarządowa, inicjator kampanii społecznych i wydawca magazynów.
Od 25 lat Stowarzyszenie MANKO – Głos Seniora (Organizacja Pożytku Publicznego 1%) jest wydawcą mediów obywatelskich oraz organizatorem licznych ogólnopolskich kampanii społecznych (tj.: Lokal BEZ papierosa, Polska BEZ dymu, RyzyKOchania, Nie pal przy dziecku, Palenie jest słabe, Życie zaczyna się po 60-tce, Zdrowie to styl życia, Głos Seniora, Ogólnopolska Karta Seniora, Gmina Przyjazna Seniorom).
Od 12 lat pod Patronatem Honorowym i we współpracy m.in. z Ministerstwem Rodziny Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwem Zdrowia, Ministerstwem Sportu i Turystyki, Sejmową Komisją Polityki Senioralnej oraz wieloma innymi instytucjami zajmujemy się polityką senioralną i wspieraniem osób starszych – ich edukacją i aktywizacją. Nasze działania z sukcesem prowadzimy na terenie całej Polski. Ogólnopolską Kartę Seniora posiada już 550 tysięcy seniorów, honoruje ją 3000 punktów, a ponad 200 gmin przystąpiło do naszej Kampanii Gmina Przyjazna Seniorom i wydało z nami gminną edycję OKS, która działa w danej miejscowości i całej Polsce. Magazyn Ogólnopolski Głos Seniora o nakładzie 30 tys. egzemplarzy dociera już do ponad 800 organizacji seniorskich w Polsce i za granicę. Realizując powyższe działania korzystamy m.in. z rządowych programów KPRM, Aktywni+, Erasmus +, a także lokalnych funduszy. Stowarzyszenie MANKO i jej przedstawiciele należą m.in. do Rady do spraw Polityki Senioralnej przy Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Rady Organizacji Pacjentów przy Rzeczniku Praw Pacjenta oraz Rady Dostępności przy Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Dostrzegając skuteczność naszych projektów w Polsce we współpracy z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów objęliśmy naszymi działaniami polskich seniorów za granicą – realizując projekt „Głos Seniora Polaków za granicą”. W jego ramach wydany jest numer specjalny Głosu Seniora współtworzony przez polskie organizacje seniorskie z Rosji, Litwy, Białorusi i Ukrainy. W tych krajach odbyły się organizowane przez nas Dni Seniora oraz warsztaty dziennikarskie, a reprezentanci organizacji partnerskich wzięli udział w organizowanych przez nas VIII Międzynarodowych Senioraliach w Krakowie (16.09.2021), w których wzięło udział 3000 seniorów z 100 miast i 5 państw.
Poza wsparciem polskich seniorów za granicą prowadzimy też działania skierowane do seniorów w innych krajach. W ramach programu Erasmus + wydajemy Europejski Głos Seniora oraz Europejską Kartę Seniora w języku litewskim, rumuńskim niemieckim, tureckim, włoskim, słoweńskim i bułgarskim. W tych krajach staramy się także wdrożyć program Gmina Przyjazna Seniorom.
Wykorzystując nasze kontakty i relacje w kraju oraz zagranicą prowadzimy działania na rzecz wymiany doświadczeń i promowania innowacyjnych form aktywizacji i edukacji seniorów i organizacji seniorskich. Dlatego też, stworzyliśmy Seniorską Radę Ekspercką, która w ramach międzynarodowego projektu SASME stworzyła koncepcję pierwszej w Europie centralnej międzynarodowej edukacyjnej gry planszowej dla seniorów „Latający Reporterzy”. 300 pilotażowych egzemplarzy trafiło do organizacji seniorskich w Europie (100 w Polsce). Organizujemy też międzynarodowe spotkania i konferencje organizacji seniorskich i ekspertów, które służą wymianie doświadczeń w tym zakresie. Prowadzimy szkolenia dla organizacji seniorskich i rad seniorów z zakresu dziennikarstwa obywatelskiego, mediów, PR, marketingu, organizacji wydarzeń i kampanii społecznych, bezpieczeństwa oraz pozyskiwania funduszy.
Celem prowadzonego od 7 lat Programu Ogólnopolska Karta Seniora jest aktywizacja seniorów, organizacji seniorskich, samorządów oraz przedsiębiorców. Seniorzy, którzy mają ułatwiony dostęp do Ogólnopolskiej Karty Seniora chętniej wychodzą z domów, stają się aktywni, mogą korzystać z bezpłatnych badań oraz świadomie podejmują decyzje konsumenckie i turystyczne. Seniorzy również pozyskują nowych przedsiębiorców honorujących Ogólnopolską Kartę Seniora oraz sami są grupą wprowadzającą kartę do działania na terenie ich samorządu. Zależy nam na zwróceniu uwagi przedsiębiorców na istotną grupę docelową jaką są seniorzy. Sami seniorzy w ramach programu aktywizują innych seniorów, poprzez wyrobienie im Ogólnopolskiej Karty Seniora która ma działać lokalnie i ogólnokrajowo. To bardzo często z inicjatywy seniorów i organizacji seniorskich ich samorząd przystępuje do programu Gmina Przyjazna Seniorom (już 200 gmin w Polsce), który aktywizuje politykę senioralną w gminie.
Ogólnopolski Głos Seniora to już piąty tytuł prasowy wydawany przez Stowarzyszenie MANKO, które specjalizuje się w kampaniach społecznych, medialnych i edukacyjnych. Jego celem jest aktywizacja, edukacja w zakresie zdrowia, prawa, ekonomii i bezpieczeństwa. Obrona praw i poprawa społecznego i medialnego wizerunku osób starszych. Do tej pory ukazało się 60 wydań gazety, które dotarły do większości Uniwersytetów Trzeciego Wieku, Rad Seniorów oraz Klubów Seniora w całej Polsce. Grupą docelową magazynu są przede wszystkim osoby w wieku 60+. Oprócz nich przekaz jest także kierowany do ich rodzin oraz ludzi w każdym wieku, zainteresowanych zdrowiem własnym, rodziny i otoczenia, aktywnością społeczną, wolontariatem czy też edukacją w Uniwersytetach Trzeciego Wieku, Klubach Seniora i Radach Seniorów. Głos Seniora jest magazynem tworzonym przez seniorów (korespondentów, ambasadorów i partnerskie organizacje seniorskie w Polsce i za granicą). W większości są to absolwenci naszych już 50 edycji szkoleń z zakresu dziennikarstwa obywatelskiego, które prowadzimy od 7 lat na terenie całej Polski i poza jej granicami. Dzięki temu powstały mutacje lokalne Magazynu – warszawski, rzeszowski, mazowiecki czy małopolski Głos Seniora. Wśród najbardziej popularnych konkursów aktywizacyjnych Głosu Seniora znajdują się Stylowi Seniorzy, Senior Działkowiec, Miłość po 60tce, Zwierzak Lekiem na Samotność, Przegonić Smutek, Przekaż nam swój przepis, Patriotyczny Głos Seniora – Śladami Niepodległej czy Obywatelski Głos Seniora – Reaguj i mniej wpływ na swój los.
W ramach współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki, w gminach partnerskich organizujemy kampanię Senior w Ruchu, w ramach której realizujemy Sportowe Akademie Seniora oraz Marsze po Zdrowie z Głosem Seniora. Na zawodach sportowych wręczamy nagrody w kategorii 60+ , doceniając najstarszych zawodników.
Od 7 prowadzimy też w kooperacji m.in. z Policją i Urzędem Komunikacji Elektronicznej działania edukacyjne z zakresu bezpieczeństwa konsumenckiego. Zadaniem kampanii Stop Manipulacji – nie daj się oszukać jest zwiększenie świadomości seniorów – konsumentów. Jej głównym celem jest edukacja w obszarze oszczędności, ekonomii, praw konsumenta, manipulacyjnych technik sprzedaży i bezpieczeństwa. Projekt skierowany jest do seniorów, którzy są głównymi adresatami pokazów i prezentacji. Projekt przewiduje działania prewencyjne przed dokonywaniem zakupów w warunkach, które nie sprzyjają rozważnemu podjęciu decyzji przez konsumentów. Goście zaproszeni na tego typu spotkania (pokazy, prezentacje, bezpłatne badania) nie są właściwie informowani o celu handlowym, bywają wprowadzani w błąd co do właściwości produktów. W trakcie spotkań bywa wywierana presja i wątpliwy etycznie nacisk na potencjalnych klientów (np. poprzez odwoływanie się do odpowiedzialności za zdrowie i życie rodziny). Klienci po zakupie nie otrzymują wszystkich dokumentów ani nie są informowani o swoich prawach, w szczególności o prawie do odstąpienia od umowy. Zwracamy się również do samorządów oraz przedstawicieli branży hotelarskiej, aby zrezygnowali z wynajmowania swoich powierzchni pod prezentacje sprzedażowe. Planujemy także działania na rzecz zmiany prawa, które wzorem innych krajów ograniczą ten nieetyczny proceder.
Od marca 2021 r. prowadzimy kampanię „Solidarni z Seniorami – razem damy radę”, która uzyskała już poparcie Pary Prezydenckiej RP oraz patronat honorowy wielu ministerstw i samorządów. W jej ramach zwiększamy świadomość społeczeństwa dotyczącą sytuacji Seniorów w dobie panującej epidemii koronawirusa, a przede wszystkim wspieramy odizolowanych od świata seniorów poprzez pomoc, rzetelną informację, edukację i aktywizację. Nasza kampania opiera się obecnie na czterech filarach: Głos Seniora TV, Poznaj Swojego Seniora Sąsiada, Pakiety wsparcia, Stop Korona-oszustwom w ramach kampanii Stop manipulacji, nie daj się oszukać i akcji Zwierzak Lekiem na Samotność. W jej ramach zorganizowano: wysyłkę aktywizacyjno-edukacyjnych Pakietów Wsparcia do tysięcy 30 tysięcy samotnych seniorów, spotkania z seniorami w 100 gminach oraz kanał telewizyjny Głos Seniora TV. Od marca do dnia dzisiejszego, wyprodukowano i umieszczono tam 150 programów (500 tysięcy wyświetleń).
Poniżej linki do spotów promujących pro-seniorskie projekty Stowarzyszenia MANKO-Głosu Seniora:
VII Ogólnopolskie Senioralia w Krakowie https://youtu.be/gOXDhlLj3P0
VI Międzynarodwe Senioralia w Krakowie https://www.youtube.com/watch?v=eh1zGjIOrlo
Spot kampanii Solidarni z Seniora – Razem Damy Radę! https://www.youtube.com/watch?v=pkeb8rsrsyo
Spot kampanii “Stop Manipulacji, nie daj się oszukać” https://www.youtube.com/watch?v=4rrvmolztsA
Spot Gmina Przyjazna Seniorom https://www.youtube.com/watch?v=U4dgc955zFU
Spot Gmina Przyjazna Seniorom https://www.youtube.com/watch?v=Vl0pNc7Tfbg
Spot Ogólnopolska Karta Seniora 1 https://www.youtube.com/watch?v=O7biGsUKp_Q
Spot Ogólnopolska Karta Seniora 2 https://www.youtube.com/watch?v=ZGOvnXgJjTA
Spot Ogólnopolska Karta Seniora 3 https://www.youtube.com/watch?v=SfJzOIzxbGU
Na Kanale GŁOS SENIORA TV – już 200 filmów – z tego 100 dodanych od maja 2020.