• 22 grudnia 2024 11:59

Jak zmniejszyć ryzyko oszustwa podczas zakupów internetowych?

lis 4, 2024 #Senior, #seniorzy

Według raportu „Pokolenie silvers w e-commerce” (e-commerce to handel prowadzony w Internecie) zakupy on-line nie są dla seniorów takie straszne, jakby się wydawało. Ponad połowa badanych robi zakupy w sieci co najmniej raz w miesiącu. Około 30% wybiera płatności w formie szybkich płatności, niecałe 20% za pomocą BLIK-a, z kolei 15% ankietowanych preferuje płatność kartą.

Podczas tej formy zakupów seniorzy cenią sobie bezpieczeństwo transakcji, czytelne opisy i wyraźne zdjęcia, a także atrakcyjne ceny i możliwość darmowego zwrotu. Musimy więc uczulać osoby starsze na potencjalne oszustwa, do których może dojść podczas zakupów on-line, a także wpajać im zasady bezpiecznego korzystania ze sklepów internetowych.

Produkt niezgodny z opisem

Bardzo częstym oszustwem, na który senior może natknąć się podczas internetowych zakupów, jest sprzedawanie nieistniejącego towaru. Warto dodać również wysyłanie produktów albo niezgodnych z opisem, albo znaczącą odbiegających od jakości obiecanej przez producenta. Niestety konsumenci rzadko zgłaszają takie drobne przewinienia. I choć w kontekście pojedynczej osoby mogą być to niewielkie kwoty, w przypadku wszystkich poszkodowanych oszuści są w stanie wiele zarobić. Zgłaszanie podobnych przestępstw przyniesie oczekiwane skutki, jeżeli większość odważy się pójść na policję.

O czym pamiętać?

Jak już wiadomo, w sieci powstają fałszywe sklepy oraz konta sprzedażowe. Korzystaj ze sprawdzonych stron i renomowanych sklepów, a unikaj tych, które wyglądają mało profesjonalnie, a do tego nie mają żadnych opinii. Niestety oszuści są w stanie tworzyć coraz dokładniejsze kopie tych prawdziwych platform sprzedażowych, dlatego warto sprawdzić, czy na pasku adresu znajduje się ikona kłódki i czy sam adres zaczyna się od „https://”. Jeżeli po nieudanym przelewie za zakupy dostajesz wiadomość e-mail z linkiem do ponownej płatności, nie otwieraj go. Może on przekierować do niezabezpieczonej bramki płatności, a co za tym idzie – wymusić wprowadzenie danych karty płatniczej. Fałszywą stronę płatności da się poznać po zbyt małej licznie banków, z których klient może zrobić przelew. Dzieje się tak, ponieważ oszuści mają zaledwie kilka kolejnych niezabezpieczonych stron umożliwiających przejęcie pieniędzy z konta seniora.

Trzeba unikać podejrzanych programów rabatowych, a w przypadku wartościowych przedmiotów lepiej skorzystać z płatności za pobraniem (tj. zapłaty do ręki). Nie warto również wierzyć w niską cenę za markowe przedmioty. Nawet kiedy firma udziela promocji na dane produkty, nie są one aż tak wysokie. Najlepiej zweryfikować tożsamość sprzedawcy z pomocą numerów NIP lub REGON, a także sprawdzić opinie w wyszukiwarce Google lub w mediach społecznościowych. Uważaj również na sytuacje, w której sprzedający przesyła wiadomość, że należy wejść w link, by „odebrać towar” lub „dopełnić formalności”.

Czujność i zasada ograniczonego zaufania to podstawa.

Skip to content