Przewiezienie ciała do zakładu pogrzebowego to czasami kwestia kilku kilometrów, a czasami setek lub tysięcy mil. Transport zwłok z zagranicy, na przykład z kraju emigracji, jest dużo bardziej skomplikowany niż transport lokalny, ponieważ wiąże się z mnóstwem przygotowań, koniecznością dopełnienia wielu formalności oraz obowiązkiem spełnienia surowych wymogów sanitarnych. Z tego też względu nie zajmują się tym nigdy osoby prywatne.
Jak wyglądają procedury międzynarodowego transportu zwłok?
Międzynarodowy transport zwłok nie będzie możliwy bez odpowiedniego, przystosowanego do takich przewozów pojazdu, w pierwszej kolejności trzeba więc zaopatrzyć się w karawan z chłodnią i dobrymi systemami zabezpieczeń oraz uzyskać zaświadczenie o jego kwalifikacji do przewozu zmarłych. Gdy to zostanie załatwione, należy uzyskać inną niezbędną dokumentację. Różne kraje wymagają różnych dokumentów, zawsze jednak konieczne jest przedstawienie przynajmniej trzech podstawowych:
- aktu zgonu (oryginału wraz z tłumaczeniem przysięgłym);
- zezwolenia na transport zwłok z zagranicy wystawionego przez polski urząd konsularny w kraju zgonu;
- pozwolenia na pochówek w kraju docelowym wystawionego przez właściwe dla niego władze administracyjne.
W przypadku przewozu na odległość większą niż 60 kilometrów oraz w sytuacji, gdy zachodzi podejrzenie śmierci związanej z chorobą zakaźną, wymagane jest także dodatkowo zaświadczenie służb sanitarnych potwierdzające, że międzynarodowy transport zwłok nie stwarza zagrożenia dla zdrowia publicznego.
Jakie firmy zajmują się transportem zwłok z zagranicy?
Uprawnienia do wykonywania międzynarodowych przewozów zmarłych ma w Polsce niewiele firm. Jedną z nich jest Bongo.com.pl, warszawska firma pogrzebowa od niemal pół wieku specjalizująca się w kompleksowej obsłudze pochówków, uwzględniającej zarówno tradycyjne, jak i nieco mniej standardowe usługi funeralne, w tym eksportacje zwłok na mniejsze i większe odległości. Warto powierzyć takim zawodowcom transport zwłok z zagranicy, aby mieć pewność, że wszystko zostanie załatwione sprawnie i oszczędzić sobie stresu związanego organizacją i realizacją całego przedsięwzięcia.