„Mamo, czy możesz pilnie do mnie napisać na mój nowy numer?”
„Cześć, mamo. To jest mój nowy numer, napisz do mnie na WhatsApp”
„Nie mogę wysłać SMS-a, napisz do mnie na WhatsAppie na ten nowy numer”
Właśnie takie wiadomości otrzymują seniorki od oszustów, którzy podszywają się pod ich dzieci. To oznacza powrót oszustwa na zepsuty telefon. Opisywaliśmy go już we wrześniu 2023 roku w 68 numerze Głosu Seniora. W ramach kampanii „Stop manipulacji – nie daj się oszukać” realizowanej od 10 lat przez Stowarzyszenie MANKO i Głos Seniora ostrzegamy przed kolejnymi próbami wyłudzenia pieniędzy i danych od osób starszych. Oszuści informują o rzekomej zmianie numeru telefonu i proszą o pilny kontakt. Przykładowa wiadomość brzmi: „Mamo, to mój nowy numer. Poprzedni telefon się zepsuł, a karta SIM nie działa. Napisz do mnie na WhatsApp”. Kiedy ofiara postanawia napisać lub zadzwonić na nowy numer, cyberprzestępcy wykorzystują już dobrze znaną procedurę.
Jak wygląda oszustwo?
Kiedy oszuści namówią osobę na zapisanie nowego numeru i kontynuowanie rozmowy, wysyłają wiadomości, które mają na celu wywołać silne emocje i presję czasu. Mowa zatem o pilnej pomocy finansowej w postaci opłacenia rachunku czy pożyczki. Często nalegają na wykorzystanie szybkich metod płatności, takich jak BLIK.
Jak się chronić?
Jak widać, schemat działania oszustów jest bardzo podobny w wielu przypadkach. Zanim odpowiesz na taką wiadomość, skontaktuj się z bliską osobą w inny sposób – na przykład poprzez Messengera. Spróbuj też zadzwonić na poprzedni numer córki lub syna albo do ich partnera czy dzieci. Można również dopytać domowników, czy opisywana sytuacja naprawdę miała miejsce. Nigdy również nie przekazuj danych do logowania, kodów BLIK ani innych informacji finansowych przez komunikatory i wiadomości e-mail. Nie klikaj też w żadne podejrzane linki otrzymane od nieznanych nadawców. Nie daj się
zmanipulować i zastraszyć! Pamiętaj, że ważne jest zachowanie czujności i weryfikowanie otrzymywanych wiadomości to kluczowe kroki w ochronie przed tego typu oszustwami.
Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z 74 numerem Głosu Seniora, w którym opisaliśmy ponad 30 metod i technik manipulacji. Zapraszamy również do współpracy w ramach kampanii „Bezpieczny Senior. Stop manipulacji – nie daj się oszukać”. Chętnie przekażemy Wam materiały w wersji tradycyjnej i elektronicznej.
Współpracujmy, bo razem można więcej. Solidarni z Seniorami – razem damy radę!
74 numer Głosu Seniora jest dostępny po kliknięciu w link: https://glosseniora.pl/wp-content/uploads/OGS_74_INT.pdf.