• 22 lipca 2024 15:42

Cukrzyca nie musi być przeszkodą! 4 wskazówki, jak zdrowo żyć z cukrzycą

Czy z cukrzycą można realizować pasje, spełniać marzenia i korzystać z życia? Wszystko to jest możliwe! Ważne jest jednak, aby mieć kontrolę nad poziomem cukru we krwi i dbać o to, aby jego wynik był on prawidłowy. W naszym artykule przedstawiamy 4 wskazówki dla osób z cukrzycą, którymi chcemy pokazać, że zdrowe nawyki nie tylko korzystnie wpływają na stabilizację poziomu cukru, ale mogą być także przyjemne! Zachęcamy do lektury!

Prawidłowo zbilansowana dieta podstawą zdrowia dla osób z cukrzycą

W utrzymaniu prawidłowego poziomu cukru we krwi duże znaczenie ma sposób żywienia. Dobrze zbilansowany jadłospis powinien dostarczyć do organizmu wszystkich niezbędnych mu składników w optymalnej ilości.

Dla osób z cukrzycą korzystna jest konsultacja z dietetykiem, który pomoże ułożyć posiłki w taki sposób, aby zapobiegać nadmiernym wahaniom poziomu cukru.

Jednak zdrowy sposób żywienia nie musi wiązać się z nudą na talerzu! Posiłki powinny być urozmaicone, uzupełnione warzywami, stawiające na zdrową różnorodność.

Dla cukrzyków w komponowaniu jadłospisu ważne jest też pojęcie indeksu glikemicznego. Im jest on niższy, tym dany posiłek w mniejszym stopniu wpływa na niekontrolowany wzrost poziomu cukru we krwi. Warto więc wybierać żywność o niskim IG. 

Aktywność fizyczna i jej wpływ na poziom cukru we krwi

Regularna, dostosowana do możliwości organizmu aktywność fizyczna jest sprzymierzeńcem osób z cukrzycą! Dobrze dobrana dawka ruchu, oprócz uwalniania endorfin, korzystnego wpływu na kręgosłup, stawy, mięśnie i układ krążeniowo-oddechowy wpływa też na obniżenie poziomu glukozy we krwi.

Jaka aktywność będzie najlepsza? Spacer! Jest to najbardziej naturalna dla organizmu forma ruchu. A najlepiej i najbezpieczniej spacerować w towarzystwie.

Ważne jest, żeby dostosować dystans do możliwości wydolnościowych i ich nie przekraczać. Nawet krótkie przejście się po świeżym powietrzu ma pozytywny wpływ na zdrowie. Należy pamiętać, aby zawsze mieć przy sobie zestaw, który pozwoli zmierzyć poziom cukru w przypadku osłabienia i odpowiednio zareagować.

Rola regularnych kontroli stanu zdrowia

Ważnym punktem zdrowego stylu życia są badania kontrolne! Dla osób z cukrzycą jest to regularny pomiar poziomu cukru we krwi.

Dobrze jest prowadzić dzienniczek, w którym będą zapisywane wyniki pomiarów, a w przypadku gorszego samopoczucia, także pokarmy, jakie danego dnia się zjadło.

Glukometr, paski do glukometru, notatnik i rękawiczki jednorazowe to niewielki zestaw, a może pomóc zyskać kontrolę nad poziomem cukru!

Zdrowy sen i czas na relaks sprzymierzeńcami osób z cukrzycą

Oprócz spożywanych produktów i zdrowej dawki ruchu, na poziom cukru wpływ ma także jakość snu i poziom stresu. Chcąc żyć aktywnie i cieszyć się dobrym samopoczuciem, należy dobrze się wysypiać i stosować techniki relaksacyjne. Przydatny może być np. trening autogenny Schulza, w którym kolejno rozluźnia się świadomie poszczególne partie ciała. Są one istotne dla wielu funkcji organizmu, w tym dla ustabilizowania poziomu cukru we krwi. 

Podsumowanie

Cukrzycę da się oswoić i korzystać z życia! Aby móc cieszyć się energią do działania i dobrym samopoczuciem, warto dbać o dobrze zbilansowaną dietę, zdrową dawkę ruchu dostosowaną do własnych możliwości, a także o odpowiednią ilość snu i o relaks.

To pokazuje, że dbanie o zdrowie może być zarazem przyjemnością! Z kolei regularne pomiary poziomu cukru i prawidłowa reakcja na jego wahania pozwolą lepiej kontrolować stan zdrowia.