• 18 lipca 2024 22:05

„Sztuka jako protest” – spotkanie z cyklu „Dojrzali do sztuki” 

gru 8, 2022 #Senior, #seniorzy, #Wydarzenia

Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie i Stowarzyszenie MANKO – Głos Seniora jako patronat medialny zapraszają na kolejne spotkanie w ramach cyklu „Dojrzali do sztuki”.


Najbliższy wykład w Międzynarodowym Centrum Kultury będzie poświęcony artystkom romskim. Omówiona zostanie twórczość takich postaci jak Mihaela Drăgan, Ana Maria Gheorghe, Kiba Lumberg, Delaine Le Bas, Emilia Rigova, Selma Selma.

Dyskryminacja czy nierówne traktowanie z uwagi na płeć lub pochodzenie są nadal dostrzegalne w licznych obszarach życia społecznego, zawodowego czy politycznego. Są to jednocześnie tematy przenikające do współczesnej praktyki artystycznej, obejmującej rozmaite obszary kultury: sztuki plastyczne, teatr, film czy literaturę. Zagadnienia te są również obecne w działalności artystek pochodzenia romskiego, które dyskryminacji niejednokrotnie doświadczały podwójnie – zarówno z uwagi na fakt bycia kobietą, także kobietą-artystką, jak i osobą przynależącą do mniejszości etnicznej.

Wykład towarzyszy wystawie „Wędrujące obrazy. Małgorzata Mirga-Tas”,prezentowanej w Galerii MCK do 5 marca 2023 r. Spotkanie odbędzie się 9 grudnia 2022 r., o godz. 11.00 w Sali „Pod Kruki” Międzynarodowego Centrum Kultury, Rynek Główny 25. Wstęp wolny. Dodatkowo wydarzenie będzie transmitowane za pośrednictwem platformy Zoom. W celu otrzymania wirtualnego zaproszenia prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres: warsztaty@mck.krakow.pl.
 
Prowadzenie:
Dr Małgorzata Jędrzejczyk – historyczka sztuki, kuratorka. Studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, Universität Wien i Humboldt-Universität zu Berlin. Absolwentka interdyscyplinarnego programu studiów Środowisko–Technologie–Społeczeństwo (UJ). Autorka artykułów naukowych o sztuce i
architekturze XX wieku oraz publikacji w katalogach wystaw i czasopismach.
Współredaktorka antologii tekstów obraz/ciało oraz publikacji „Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy“. Współautorka i kuratorka artystyczno-naukowego programu „Exercising Modernity“ (Pilecki-Institut Berlin). W ramach swojej pracy doktorskiej przygotowywanej w Instytucie Historii Sztuki UJ prowadzi badania nad koncepcją przestrzeni w twórczości Katarzyny Kobro.