Martwa natura a epoka wielkich przyrodników – spotkanie z cyklu Dojrzali do sztuki on-line

Piątek, 14 sierpnia 2020 r. godz. 11.00

Martwa natura jako autonomiczny gatunek malarski wyodrębniła się pod koniec XVI stulecia. W latach swojego najintensywniejszego rozkwitu, przypadającego na XVII i pierwsze dekady XVIII wieku, tego typu przedstawienia zdobiły ściany siedzib arystokracji oraz wypełniały wnętrza domów mieszczańskich, stanowiąc symbol statusu społecznego gospodarzy, ale i nierzadko wyraz określonej postawy życiowej.

Barokowe martwe natury olśniewają swoją pieczołowitą aranżacją i przepychem oraz zachwycają realizmem przedstawionych na nich przedmiotów: soczystych i misternie ułożonych w wystawnych naczyniach owoców, finezyjnych kompozycji kwiatowych, drogocennych utensyliów czy też obiektów przywożonych z zamorskich wypraw, chociażby egzotycznych muszli lub owoców. Podobnie jak gabinety osobliwości również martwe natury bywały śladem fascynacji innym, nieznanym światem i wyjątkowym obrazowym atlasem przyrodniczym.

Podczas wykładu zostanie omówiona geneza tego gatunku malarskiego, a na przykładzie wybranych prac przybliżona ich symbolika.

Wykład towarzyszy wystawie Rośliny i zwierzęta. Atlasy historii naturalnej w epoce Linneusza, prezentowanej w Galerii MCK przy Rynku Głównym 25 do 18 października 2020 r.

Spotkanie będzie prowadzone on-line za pośrednictwem platformy Zoom. Po przesłaniu zgłoszenia udziału na adres warsztaty@mck.krakow.pl zostanie przesłany link umożliwiający uczestnictwo w spotkaniu. Więcej informacji udziela Angelika Madura: a.madura@mck.krakow.pl , 509 333 360

Małgorzata Jędrzejczyk – doktorantka w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studentka interdyscyplinarnych studiów doktoranckich Społeczeństwo – Technologie – Środowisko. Studiowała również na Universität Wien. Wiceprezeska Fundacji SPLOT, animatorka kultury, tłumaczka z języka niemieckiego, koordynatorka poświęconego filozofii i teorii sztuki projektu Dyscypliny/Sztuki. Zajmuje się edukacją kulturalną oraz pracuje jako niezależna kuratorka. Prowadzi badania nad koncepcją rzeźby i zagadnieniem otwierania się dzieła sztuki na odbiorcę w twórczości Katarzyny Kobro.