Głos Seniora:

ogólnopolski magazyn skierowany do seniorów.

Sezonowo znaczy zdrowo! Letnie owoce mają moc właściwości!

Owoce, choć są słodkie, mają mało kalorii. Ich największą zaletą jest bogactwo witamin i minerałów, które dają zdrowie oraz przedłużają młodość. Jakie wartości odżywcze kryją się w owocach sezonowych?

Owoce zawierają wszystkie witaminy, z wyjątkiem D (jest syntetyzowana w skórze pod wpływem promieni słonecznych) i B12. Są źródłem minerałów, błonnika oraz bezcennych substancji barwnikowych, które neutralizują groźne dla zdrowia wolne rodniki.

TRUSKAWKI I POZIOMKI

Cechą charakterystyczną truskawek i poziomek jest duża zawartość kwasów organicznych, które nadają im orzeźwiający smak, pobudzają łaknienie oraz wydzielanie soków trawiennych. Głównym składnikiem tych owoców są węglowodany (sacharoza, mannoza, glukoza). Truskawki i poziomki mają działanie przeciwbakteryjne, przeciwbiegunkowe i moczopędne. Na szczególną uwagę zasługuje wysoka zawartość witaminy C. W składzie obecne są również inne witaminy (B1, B2), a także składniki mineralne: żelazo, wapń, fosfor, magnez, mangan. Uważa się, że truskawki i poziomki mają korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy, zmniejszając stężenie cholesterolu we krwi. Truskawek i poziomek nie wolno moczyć w wodzie, płucze się je jedynie pod bieżącą wodą, a odszypułkowuje się je po umyciu.

MALINY

Maliny to bogate źródło witamin (C, E, B1,beta-karotenu, kwas foliowy). Zawierają również potas, magnez, żelazo, wapń i fosfor. Maliny mają dużą moc antyoksydacyjną, która sprawia, że wymiatają z organizmu wolne rodniki. Ponadto mają właściwości moczopędne oraz łagodzą biegunki i problemy trawienne. Owoce te są bardzo niskokaloryczne, dlatego mogą być spożywane również przez osoby będące na diecie. Idealnie komponują się z letnimi deserami i mlecznymi koktajlami.

CZEREŚNIE I WIŚNIE

Powinno się je spożywać na surowo, ale nie przy chorobie wrzodowej oraz niektórych schorzeniach trzustki i wątroby. Czereśnie i wiśnie cenione są jako owoce oczyszczające organizm z produktów przemiany materii. Usuwają toksyny, kontrolują poziom płynów ustrojowych oraz oczyszczają nerki. Głównym składnikiem tych owoców są węglowodany, ale zawarta w owocach fruktoza jest dobrze przyswajana przez organizm, więc chorzy na cukrzycę mogą bez przeszkód włączyć je do swojej diety. Owoce te zawierają witaminę C, beta karoten oraz składniki mineralne potas, fosfor, wapń, magnez, żelazo. Ze względu na dużą ilość kwasów surowych nie powinno się jeść czereśni i wiśni na czczo (dotyczy to wszystkich pestkowców!).

PORZECZKI

Porzeczki, zarówno czerwone, białe jak i czarne, są bogate w witaminy oraz składniki mineralne. Zawierają m. in. witaminę C, witaminy z grupy B, witaminę K i PP, beta-karoten, niacynę, potas, magnez, fosfor, wapń, żelazo i miedź. Mają właściwości odkwaszające, działają przeciwzapalnie, wzmacniają naczynia krwionośne, wspomagają odporność oraz leczenie zatruć pokarmowych. Porzeczki zawierają dużo pektyn o właściwościach żelujących, dlatego bardzo dobrze nadają się do robienia dżemów.

AGREST

Dojrzały agrest jest słodki i miękki. Dostarcza potasu, sodu, wapnia, magnezu, fosforu, żelaza oraz dużo wit. C. Pomaga w przemianie materii, moczopędnie, oczyszczająco i pobudza apetyt. Zawiera dużo pektyn, więc nadaje się na galaretki.

 BORÓWKI

Owoc ten zawiera duże ilości witaminy C oraz karotenoidów, w tym luteiny – substancji zapobiegającej zwyrodnieniu plamki żółtej, która odpowiada za prawidłowe widzenie. Bogate w polifenole (kwas p-kumarowy, flawony, procyjanidyny) będące silnymi przeciwutleniaczami. Borówki wspomagają leczenie zatruć pokarmowych, stanów zapalnych nerek i pęcherza oraz zwalczaniu przeziębień, bólu i gorączki. Dobrze komponują się z owsianką, jogurtem lub kefirem.

 

Wybieraj owoce niekoniecznie piękne, ale świeże, dojrzałe (lecz nie przejrzałe). Zrezygnuj z owoców, które cały dzień leżały na straganie, bo światło i ciepło niszczą witaminy, zwłaszcza C, B i beta-karoten. Kupuj w małych ilościach, bo pierwsze letnie owoce szybko tracą składniki odżywcze. Niektóre można przechować dzień, dwa w dolnej szufladzie lodówki. Pamiętaj, żeby przed jedzeniem starannie opłukać owoce pod bieżącą wodą.

Bogactwo owoców w okresie letnim powoduje, iż nasza codzienna dieta może być zarówno smaczna, urozmaicona oraz zdrowa.

Owoce sezonowe warto wykorzystać np. do przyrządzania potraw z dodatkiem przetworów mlecznych, które są cennym źródłem wapnia. Słoneczne lato sprzyja produkcji witaminy D przez komórki obecne w skórze człowieka. Warto skorzystać z możliwości dostarczenia naszemu organizmowi obu tych składników, które są niezbędne do prawidłowej budowy kości.

 

mgr inż. Iwona Ćwik

Trener Wellness

Zobacz również