Głos Seniora:

ogólnopolski magazyn skierowany do seniorów.

Jak być zdrowym i wysportowanym

Nasz specjalista w zakresie zdrowia Jacek Bilczyński opowiada o tym jak dbać o własne zdrowie i dobre samopoczucie.

Głos Seniora: Co to znaczy być fit?

 

Jacek Bilczyński: Każdy zapewne ma swoją definicje słowa „fit”, co więcej uważam, że na przestrzeni czasu dla każdego z nas definicja tego słowa się zmienia, podlega pewnej ewolucji. W początkowym etapie zapewne wiele osób postrzega w nim wygląd i sprawność. Po pewnym czasie zaczynamy dostrzegać w nim zdrowie, a ostatecznie dociera do nas, że „fit” to świadome decyzje, które podejmujemy w materii naszej aktywności, żywienia i odpoczynku – czasem lepsze, czasem gorsze, jednak za każdym razem świadome. 

 

Jak być fit?

 

Tu znów nie ma uniwersalnej recepty. Fit zaczyna się od wiedzy, którą możemy wprowadzać w życie, wiedzy dotyczącej aktywności, żywienia i odpoczynku. Tego jak te elementy wpływają na nasze ciało, zdrowie i samopoczucie. Kolejny krok to wprowadzanie jej w życie, w takim stopniu w jakim potrafimy. Dla jednych będzie to aktywność 4 razy w tygodniu, a dla innych rezygnacja z windy na rzecz schodów. 

 

Czy można być fit i jak być fit po 60-tce?

 

Oczywiście, można być fit po 60-tce i nie różni się to specjalnie od bycia fit po 30-tce. Jak wspomniałem, dla mnie to świadome wybory dotyczące tego co na talerzu i tego jak spędzamy czas od zmierzchu do świtu. Ile robimy dla siebie i jak o siebie dbamy. Oczywiście w pewnym wieku możemy szukać innych form aktywności i regeneracji jednak podstawowa zasada świadomego dbania o organizm pozostaje niezmienna i uniwersalna dla każdej grupy wiekowej.

 

Czym różni się dieta i trening dla osoby po 60-tce od standardu?

 

Dieta? Niczym! Oczywiście możemy szukać drobnych „niuansów”, zapotrzebowanie na niektóre składniki odżywcze nieco się zmienia, ale ogólne standardy wciąż pozostają niezmienne, poszukiwanie możliwie najmniej przetworzonej żywności, spożywanie wszystkich makroskładników, od protein, przez tłuszcze po węglowodany. Dbanie o podaż witamin, minerałów czy antyoksydantów. 

Ludzie po 60-tce zwykle nie trenują tak ciężko (choć czasem są bardziej sprawni niż osoby w wieku 30 lat), ich organizm ma większe trudności z regeneracją, praca nad koordynacją, równowagą czy muskulaturą również nie przynosi już takich rezultatów jak w wieku 15 czy 20 lat, ale wciąż, patrząc przekrojowo, możemy powiedzieć, że po 60-tce aktywność może dawać tyle samo satysfakcji ile 20 czy 30 lat wcześniej. Formy ruchowe również mogą być bardzo podobne (choć nie zawsze tak forsowne), od tańca, przez pływanie, na podnoszeniu ciężarów kończąc. To mit zakorzeniony w naszych głowach, że osoby po 60-tce wymagają specjalnych standardów i rozwiązań. Powiedziałbym raczej, że to każdy człowiek potrzebuje indywidualnych rozwiązań (zarówno tych dotyczących żywienia i aktywności), ale niekoniecznie z punktu widzenia wieku.

Warto również podkreślić, że coraz częściej problemy ze sprawnością mają osoby w wieku 15 czy 20 lat i bywa tak, że nastolatkowie są mniej sprawni niż emeryci. Stąd potrzeba indywidualnego podejścia do każdego człowieka, która nie polega na kategoryzowaniu na podstawie metryki.

 

 

Zapraszamy do udziału w FIT Akademii 2017 Jacka Bilczyńskiego! Udział w 2-dniowych szkoleniach to idealna okazja do tego, aby zdobyć dodatkową wiedzę w zakresie żywienia i aktywności. Zapisów można dokonywać pod tym linkiem: https://www.gmlifestyle-sklep.pl/17-fit-akademia

Najbliższe seminaria odbędą się już w ten weekend w Łodzi (8-9 kwietnia)!

Pozostałe miasta i terminy FIT Akademii:

- ŁÓDŹ 8-9 KWIETNIA 2017 R.

- WARSZAWA 22-23 KWIETNIA 2017 R.

- SZCZECIN 13-14 MAJA 2017 R.

- KATOWICE 20-21 MAJA 2017 R.

- WROCŁAW 27-28 MAJA 2017 R.

- BYDGOSZCZ 3-4 CZERWCA 2017 R.

- RZESZÓW 10-11 CZERWCA 2017 R.

Więcej szczegółów o Akademii i Jacku Bilczyńskim znajdziecie tutaj: http://www.fitakademia.com.pl/

https://web.facebook.com/JacekBilczynski.FitAndLifestyleCoach

Zapraszamy!

Zobacz również